onsdag 13 mars 2013

Vår nya kompis...Paddan



Vi har köpt in en I-Pad till Kämpingestugan och idag var det första dagen som vi tog fram den tillsammans med barnen. Lite var det väl nyhetens behag men sju barn vara väääldigt nyfikna och satt fastklistrade tillsammans med en fröken och turades om att spela mattespel samt svenskspel. Kul! Sååå mycket kul vi ska ha med den. Nedan kan ni läsa lite av våra tankar kring I-Pad användandet på förskolan!


Användningsområde
I-Paden ska ses som ett kompletterande verktyg som främjar såväl leken som bildskapandet, språkutvecklingen och samspelet mellan barnen. Vi ska använda I-Paden till att fota, filma men även för barnens kreativa skapandeprocesser. I-Paden ska inte ses som något ont utan som ett verktyg som för dagens barn är lika självklart i vardagen som papper och penna! Enligt undersökningen ”Småungar och medier” visar att två av tre barn i åldern 2-5 år regelbundet använder datorer så det är självklart att teknik har en plats även i förskolan.

Hur arbetar man med en I-Pad på förskolan?
Att arbeta med I-Paden tillsammans med barnen ger pedagogen ett utmärkt tillfälle att vara en ”medforskande pedagog”. Barnet lär tillsammans med pedagogen eller andra barn. Att arbeta med I-Pad i förskolan betyder inte att det ena medlet ska förta det andra utan att pennor, papper, I-Pad, datorer, saxar med mera fungerar som komplement till varandra och är tillgängliga i barnens lärprocesser.
Pedagogerna fångar upp ämnen och intressen som inspirerar barnen; det sker ute i naturen, i lek och rörelse, i bild och text eller i skapandet med färg och form. Pinnar och stenar, pensel och färg, papper och penna, hopp och lek – inget överges och ersätts av en I-Pad. Med en I-Pad lägger vi till något, vi erbjuder mer; nya verktyg, nya sätt att inspireras och växa. Likväl som att papper, pennor, saxar, sagolådor med mera har ett syfte på förskolan så ska självklart även en I-Pad ha det.

 
Verktyg för lärande
Förmåga att kunna kommunicera, söka ny kunskap och
kunna samarbeta är nödvändigt i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Förskolan ska lägga grunden till att barnen på sikt kan tillägna sig de kunskaper som utgör den gemensamma referensram som alla i samhället behöver.”
(Lpfö 98)
 
      Barnen bör få möta den nya tekniken i förskolan
      Genom lek och utforskande får de lära sig att tillämpa nya erfarenheter
      Barnen har lust att lära. De provar sig fram, tar hjälp av varandra och samarbetar
      De lär sig turtagning och upplever gemenskap och samspel
      I-Paden ger många möjligheter till utveckling och lärande i förskolan.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar